Sluit uw arbodienst aan op uw ziekteverzuimbeleid?

De arbowet schrijft voor dat iedere werkgever zich aansluit bij een bedrijfsarts of arbodienst. Daarnaast moeten risico’s op het gebied van veiligheid en gezondheid geïnventariseerd en aangepakt worden middels een Risico Inventarisatie en Evaluatie. Om daadwerkelijk aan het terugdringen van verzuim, verbeteren van preventie en verhogen van vitaliteit op het werk te kunnen werken, is ziekteverzuimbeleid nodig. En dat vraagt om maatwerk, want iedere organisatie is anders.

Zoekt u een arbodienstverlener welke aansluit bij uw organisatie, stel u zelf dan eerst de volgende vragen:

  1. Hoe willen we als organisatie omgaan met ziekteverzuim?
  2. Welke expertise hebben we in huis en welke externe deskundigen hebben we nodig?
  3. Hoe ziet de taakverdeling er uit bij ziekteverzuimbegeleiding? Wie wordt aangewezen als casemanager Poortwachter bij ziekteverzuim?
  4. Hoe zorgen we voor een optimale samenwerking tussen alle betrokkenen?
  5. Welke middelen zijn beschikbaar of gewenst bij het omgaan met ziekteverzuim?
  6. Welk systeem verankert de werkprocessen?
  7. Is het proces ingericht betreft financiële regelingen en/of meldingen bij verzekeraars?

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 023 138 50

Arbodienst aansluiten op ziekteverzuimbeleid

Waar staat ArboTeam uit Eindhoven voor?

Zoekt u een externe expert op het gebied van ziekteverzuimbegeleiding en casemanagement? Wilt u optimaal gebruik maken van financiële regelingen? Processen betreft ziekteverzuim op maat kunnen inregelen? En staat uw bedrijf voor goed werkgeverschap? Lees verder over wat ArboTeam voor u kan betekenen en neem gerust contact op voor een kennismakingsgesprek.

Uw medewerker op één!

Wij werken graag voor bedrijven die hun medewerker op één zetten. Goed werkgeverschap is voor u vanzelfsprekend. Dit leidt immers tot goed werknemerschap. Met onze onafhankelijke, toekomstgerichte adviezen dragen wij bij aan uw succes. Wij houden altijd zicht op de wet- en regelgeving in combinatie met onze aandacht voor de mens en de persoonlijke situatie van uw medewerkers. Overal en altijd.

Onafhankelijk en deskundige casemanagers

De complexe wetgeving en de grote financiële gevolgen bij langdurig verzuim vragen om specialistische kennis om de verzuimbegeleiding goed vorm te geven. Veel organisaties hebben deze expertise niet in huis.

De casemanager van ArboTeam kijkt als onafhankelijk specialist zowel naar de belangen van de medewerker als de belangen van de werkgever. Verschillende betrokkenen met ieder een eigen belang vraagt om goede coördinatie. Wij zoeken, samen met alle betrokkenen, de balans om tot de juiste aanpak te komen.

Optimale samenwerking

Onze casemanagers vormen een belangrijke schakel in de verzuimbegeleiding van uw zieke medewerkers en verbinden de verschillende betrokkenen en deskundigen. Sluit u een overeenkomst met ArboTeam, dan sluit u ook een overeenkomst met een bedrijfsarts. Daarnaast heeft u toegang tot diverse (kern)deskundigen ten behoeve van uw arbo- en verzuimbeleid.

Aandacht voor de financiële kant van verzuim

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.

Efficiënt online beheer

Het managen van verzuim en de daarbij behorende processen en kosten vragen om een goed verzuimsysteem. Voert u een ziekmelding in ons verzuimsysteem door, dan worden de benodigde acties automatisch ingepland, zodat onze casemanager direct voor u aan de slag kan. In ons systeem beheren we niet alleen verzuimdossiers, maar ook preventie en WGA dossiers. Zo heeft u alles in één overzicht.

Vergroot de mentale weerbaarheid van medewerkers

Van financiële stress tot een hoge werkdruk: elke werknemer krijgt te maken met tegenslag. Een goede mentale weerbaarheid is belangrijk om met negatieve ervaringen om te kunnen gaan. Als werkgever kunt u een hoop doen om te veel stress te voorkomen en de mentale weerbaarheid van uw team te vergroten. Maar hoe herkent u stress bij uw medewerkers? En wat kunt u doen om uw medewerker in dit geval te helpen?
een plan van aanpak opstellen tijdens verzuim

Opstellen Plan van aanpak bij verzuim

Als een medewerker langdurig ziek is, volgen de werkgever en werknemer de stappen uit de Wet verbetering poortwachter. Het doel van deze wet is dat beide zich samen met de arbodienst of bedrijfsarts inspannen om de medewerker snel en verantwoord weer aan het werk te krijgen. Een belangrijke stap in dit proces is het opstellen van het Plan van aanpak.
Mindfullness toepassen op de werkvloer

Mindful werken

Het toepassen van mindfulness op de werkvloer kan bijdragen aan het verminderen van stress. Door het verminderen van stress heeft u gelukkigere werknemers en minder verzuim. Teveel prikkels in de omgeving kunnen mindful werken belemmeren. In deze blog worden een aantal tips gegeven om mindfulness toe te passen binnen uw bedrijf.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.