Weet u wie van uw werknemers naast hun werk ook nog zorgen voor een ouder of buurman? En hoeveel tijd en energie dat in beslag neemt? Als werkgever komt u er soms pas achter als de emmer van de mantelzorger overloopt en de balans tussen werk en zorg ver te zoeken is. Een ziekmelding kan het gevolg zijn.

Balans tussen werk en mantelzorg

Steeds meer werknemers combineren hun werk met een zorgtaak; inmiddels bijna 1 op de 5. En dat is niet gek, want het beleid van de overheid is er op gericht mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. De toenemende zorgdruk leidt steeds vaker tot overbelasting bij mantelzorgers / werknemers. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat het percentage langdurig zieken met maar liefst 24% stijgt onder mantelzorgers die tenminste twee jaar lang zorg verlenen. Neem als werkgever en werknemer daarom samen de verantwoordelijkheid om een goede balans in stand te houden.

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 023 138 50

Zorgvriendelijk personeelsbeleid heeft een positief effect op de vitaliteit, betrokkenheid en productiviteit.

Zorgvriendelijk beleid…

Wat kunt u als werkgever doen? Wij geven een aantal tips:

  • Breng in kaart wie van uw werknemers mantelzorgtaken heeft. Hierdoor weet u wie aandacht nodig heeft,
  • Praat regelmatig met uw werknemer over de combinatie van werk en zorg, zo kunt u preventief actie ondernemen als de balans verstoord dreigt te raken,
  • Maak (verlof)regelingen actief bekend binnen uw bedrijf. Werknemers weten vaak niet wat mogelijk is. De wettelijke verlofregelingen gelden sinds 2015 voor een grotere groep mensen. Bekijk ook welke extra regelingen u als werkgever kunt bieden die passen bij uw bedrijf (flexibele werktijden, thuiswerken, overuren gebruiken voor mantelzorg etc.)
  • Benut de (collectieve) zorgverzekering. Aanvullende verzekeringen bieden steeds vaker ondersteuning aan mantelzorgers.

…draagt bij aan gezond werkvermogen

Een zorgvriendelijk personeelsbeleid draagt bij aan een goede werk/ privé balans voor de werknemer. En dat heeft een positief effect op de vitaliteit, betrokkenheid en productiviteit, ook op de lange(re) termijn. Het helpt uw werknemer duurzaam inzetbaar te houden en daar zijn beiden bij gebaat!

Neem gerust contact met ons op bij vragen over dit onderwerp of als u meer wilt weten over de verlofregelingen of mogelijkheden binnen uw zorgcollectiviteit.

Ziekteverzuim en disfunctioneren

Verzuim en disfunctioneren

Een werknemer meldt zich ziek tijdens een functioneringstraject. Regelmatig begeleid ik als casemanager dergelijke casussen en zie ik hoe complex zo’n situatie kan zijn. Wat kan je het beste doen in zo’n geval? Ik geef graag wat tips, op basis van mijn ervaringen uit de praktijk.
PSA-beleid

Handvatten voor een sociaal veilige werkplek

Medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, presteren beter en zijn minder vaak ziek. Een sociaal veilige werkplek, hoe creëer je dat? Ook al lijkt de bedrijfscultuur binnen een organisatie nog zo goed, in elk bedrijf kan psychosociale arbeidsbelasting voorkomen. Dat blijkt wel uit alle media-aandacht die er de afgelopen maanden is geweest voor ongewenst gedrag binnen Nederlandse organisaties.
wat te doen bij te late wia beoordeling door uvw?

Te late WIA beoordeling door het UWV

Uw medewerker is 104 weken arbeidsongeschikt en heeft tijdig een WIA-uitkering aangevraagd bij het UWV. Wat moet u doen als de WIA beschikking met de beoordeling van het recht op uitkering nog op zich laat wachten?

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.