Weet u wie van uw werknemers naast hun werk ook nog zorgen voor een ouder of buurman? En hoeveel tijd en energie dat in beslag neemt? Als werkgever komt u er soms pas achter als de emmer van de mantelzorger overloopt en de balans tussen werk en zorg ver te zoeken is. Een ziekmelding kan het gevolg zijn.

Balans tussen werk en mantelzorg

Steeds meer werknemers combineren hun werk met een zorgtaak; inmiddels bijna 1 op de 5. En dat is niet gek, want het beleid van de overheid is er op gericht mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. De toenemende zorgdruk leidt steeds vaker tot overbelasting bij mantelzorgers / werknemers. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat het percentage langdurig zieken met maar liefst 24% stijgt onder mantelzorgers die tenminste twee jaar lang zorg verlenen. Neem als werkgever en werknemer daarom samen de verantwoordelijkheid om een goede balans in stand te houden.

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 023 138 50

Zorgvriendelijk personeelsbeleid heeft een positief effect op de vitaliteit, betrokkenheid en productiviteit.

Zorgvriendelijk beleid…

Wat kunt u als werkgever doen? Wij geven een aantal tips:

  • Breng in kaart wie van uw werknemers mantelzorgtaken heeft. Hierdoor weet u wie aandacht nodig heeft,
  • Praat regelmatig met uw werknemer over de combinatie van werk en zorg, zo kunt u preventief actie ondernemen als de balans verstoord dreigt te raken,
  • Maak (verlof)regelingen actief bekend binnen uw bedrijf. Werknemers weten vaak niet wat mogelijk is. De wettelijke verlofregelingen gelden sinds 2015 voor een grotere groep mensen. Bekijk ook welke extra regelingen u als werkgever kunt bieden die passen bij uw bedrijf (flexibele werktijden, thuiswerken, overuren gebruiken voor mantelzorg etc.)
  • Benut de (collectieve) zorgverzekering. Aanvullende verzekeringen bieden steeds vaker ondersteuning aan mantelzorgers.

…draagt bij aan gezond werkvermogen

Een zorgvriendelijk personeelsbeleid draagt bij aan een goede werk/ privé balans voor de werknemer. En dat heeft een positief effect op de vitaliteit, betrokkenheid en productiviteit, ook op de lange(re) termijn. Het helpt uw werknemer duurzaam inzetbaar te houden en daar zijn beiden bij gebaat!

Neem gerust contact met ons op bij vragen over dit onderwerp of als u meer wilt weten over de verlofregelingen of mogelijkheden binnen uw zorgcollectiviteit.

Arbodienstverlening tijdens de coronavirus

Arbodienstverlening tijdens het coronavirus

Een telefonisch spreekuur met de bedrijfsarts is sinds een jaar meer regel dan uitzondering. Uit onderzoek van Ipsos bleek dat 15% van 1100 ondervraagde medewerkers toch de voorkeur geeft aan face-to-face contact. Wij spraken met bedrijfsarts mw. de Laat over haar ervaringen het afgelopen jaar.
samenwerking is de basis om tot de beste verzuimaanpak te komen

Samenwerken met de casemanager

Hoe ziet de samenwerking met een casemanager van ArboTeam er uit? Wij hebben een overzicht opgesteld wat u in welke fase van het verzuim van onze casemanagers kan verwachten. Maar ook wat onze casemanagers van u als werkgever verwachten. Want samenwerking is de basis om tot de beste verzuimaanpak te kunnen komen.

Verzuimmeldingen en verzuimduur

Vergelijken we de eerste weken van 2021 met vorig jaar, dan zien we dat we in januari 40% minder nieuwe ziekmeldingen ontvingen. Nu halverwege februari ziet het er naar uit dat we ook deze maand minder nieuwe verzuimmeldingen ontvangen ten opzichte van februari 2020. Goed nieuws?

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.