Als casemanager was ik blij en opgelucht toen ik onlangs een volledige herstelmelding ontving van een medewerker na een langdurige verzuimperiode. De betreffende medewerker raakte ongeveer anderhalf jaar geleden betrokken bij een ernstig ongeluk. Tot op de dag van vandaag dealt hij nog met de gevolgen. De bedrijfsarts gaf in het begin aan: ‘verbetering is te verwachten, maar het verloop daarvan is niet goed in te schatten’. En dat bleek.
Medewerker was gemotiveerd en gedreven. Hij startte na enige tijd weer met re-integreren in passende werkzaamheden. Het lukte hem met ups en downs zijn werkuren langzaam maar zeker op te bouwen. Het stemde alle partijen positief. Toch kwam het einde van het eerste ziektejaar steeds dichterbij. Een belangrijk moment in de Wet Verbetering Poortwachter om verdere koers te bepalen. En bovendien ingrijpend voor de medewerker omdat er heel wat op je af komt. De herstelmelding leek in eerste instantie in zicht, maar helaas verliep het anders dan we hadden gehoopt. Medewerker was door een medische terugval genoodzaakt te minderen in werkuren.
Dat riep gelijk vragen op voor de verdere aanpak. Wat is de impact van de terugval? Kunnen we de huidige koers blijven volgen? Ik besprak met de leidinggevende en HR adviseur de volgende punten die van belang zijn: