Zuchtend ziet u uw medewerker uw kantoor verlaten. U kijkt hem na en vraagt zich af waarom de gesprekken steeds moeizamer verlopen. Waarom belanden we toch steeds in dezelfde discussie en komen we geen stap verder? Waar komt die irritatie toch vandaan? Herkenbaar? Vast wel, want dit overkomt iedereen.

Een kort voorbeeld uit mijn werk als casemanager:

Werkgever: “hij loopt er altijd de kantjes vanaf, dus hij zal wel alles aangrijpen om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven”.

Werknemer: “ik ben altijd het ‘haasje’, ik ben de enige die tijdens ziekte gebeld wordt en direct naar de bedrijfsarts moet”.

Wat gebeurt er in bovenstaande situatie?

De ziekmelding triggert (onbewust) negatieve aannames over en weer, waarschijnlijk onder invloed van emoties. De werkgever heeft geen oog meer voor het verhaal van de werknemer en neemt direct aan dat de werknemer zich ziek meldt om hem te jennen. De werknemer is van mening dat hij bij verzuim anders behandeld wordt dan zijn collega’s.

Even terug naar de feiten en wat vooraf ging

De werkgever heeft de werknemer meerdere keren aangesproken op zijn gedrag en disfunctioneren. De werknemer vindt dat het allemaal wel meevalt en verandert weinig aan zijn gedrag en houding. Dan gebeurt net dat ene (bijv. een ziekmelding) waarvan de werkgever denkt: nu is het genoeg! Toch stelt de bedrijfsarts dat er sprake is van een terechte ziekmelding.

Dezelfde casus wordt door beide partijen bekeken vanuit een ander standpunt. Zijn zij bereid om zich in te (kunnen) leven in de beleving of waarnemingen van de ander?

Wat nu? Nog een keer met elkaar om tafel?

U kunt u voorstellen dat in deze casus de werknemer en werkgever vastlopen en steeds dezelfde discussie voeren: “als jij dit niet doet, dan ga ik dit of dat ook niet doen…” Of als de een zijn verhaal doet, de ander zegt: “ja maar…”

Is de ziekmelding nu echt het probleem of is het vertrouwen in elkaar gewoon geschaad waardoor het steeds moeilijker wordt om met elkaar te communiceren? Ik kan me voorstellen dat er nog ontelbare voorbeelden zijn waarbij bovenstaande cirkel herkenbaar is.

Oplossing: schakel een mediator in

Op het moment dat een situatie dreigt te escaleren in een conflict waar u samen niet meer uitkomt, kan ik u in een vroeg stadium in contact brengen met een mediator. Stelt u eens voor dat u met 1 of 2 gesprekken met een onafhankelijke partij al met elkaar over een mogelijke oplossing kunt praten zonder dat een juridisch gevecht ontstaat. Meer informatie? Neem gerust contact met mij op.

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 023 138 50

Week van de RIE

Heeft uw bedrijf nog geen Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)? Is deze niet meer helemaal up to date? Of moet het plan van aanpak nodig weer afgestoft worden? Meer dan de helft van de bedrijven kampt helaas met hetzelfde probleem. Daarom komt ArboTeam in actie. Wij geven u nu graag het zetje om met de RI&E aan de slag te gaan!

Fysiotherapie en de collectieve zorgverzekering

De casemanagers van ArboTeam horen het regelmatig: een medewerker laat zich niet behandelen door de fysiotherapeut voor klachten, omdat hij geen aanvullende verzekering heeft afgesloten. Als werkgever bent u gebaat bij de juiste zorg voor uw medewerkers ter voorkoming van ziekteverzuim. Wat doet u?

Preventief spreekuur bij de bedrijfsarts

Een preventief spreekuur bij de bedrijfsarts wordt voor een medewerker ingezet als er vragen zijn over de gezondheid in relatie tot werk(omstandigheden). Janneke deelt een verhaal uit de praktijk waarbij de uitkomst van het preventief spreekuur heel anders was dan werkgever had verwacht.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

U waarborgt de continuïteit van uw organisatie. Ook uw medewerkers verdienen bescherming tegen onverwachte inkomensverliezen door arbeidsongeschiktheid. Wij bieden onafhankelijk advies over inkomensverzekeringen.

Zorg

Wij begrijpen dat de keuze van uw medewerkers voor een goede zorgverzekering ook voor u van belang is. Een collectieve zorgverzekering en onze persoonlijke ondersteuning voor uw medewerkers biedt uitkomst.