Handvatten voor een sociaal veilige werkplek

Medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, presteren beter en zijn minder vaak ziek. Een sociaal veilige werkplek, hoe creëer je dat? Ook al lijkt de bedrijfscultuur binnen een organisatie nog zo goed, in elk bedrijf kan psychosociale arbeidsbelasting voorkomen. Dat blijkt wel uit alle media-aandacht die er de afgelopen maanden is geweest voor ongewenst gedrag binnen Nederlandse organisaties.

Sterker nog: psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is één van de grootste bedrijfsrisico’s. Hieronder vallen (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie en werkdruk. Werkgevers zijn verplicht om een PSA-beleid op te voeren. Wettelijk is vastgesteld dat iedere werknemer recht heeft op een sociaal veilige werkomgeving. Maar hoe doe je dat?

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 023 138 50

PSA-beleid

PSA-beleid

Een goed PSA-beleid bestaat uit een aantal onderdelen. Met een gedragscode weet iedereen binnen de organisatie wat wenselijk gedrag is en wat wel en niet geoorloofd is. In een klachtenregeling staat beschreven welke procedure er geldt als medewerkers geconfronteerd worden met ongewenste omgangsvormen en grensoverschrijdend gedrag en daar een klacht over willen indienen. En een klachtencommissie doet onderzoek naar binnengekomen klachten en beoordeelt ze. Bovendien is elke werkgever verplicht om, vanuit de Risico Inventarisatie & Evaluatie, frequent te inventariseren in hoeverre medewerkers PSA ervaren en de uitkomsten daarvan op te nemen in een plan van aanpak.

Vertrouwenspersoon

Naast een PSA-beleid, kunnen organisaties meer doen. Een belangrijke functie ten aanzien van een sociaal veilige werkomgeving binnen organisaties, is er weggelegd voor de vertrouwenspersoon. Organisaties zijn niet wettelijk verplicht zijn om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Nog niet. Eind 2020 diende Wim-Jan Renkema van GroenLinks een wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer om werkgevers te verplichten een vertrouwenspersoon te benoemen. Laten we hopen dat die wetswijziging wordt doorgevoerd, want de vertrouwenspersoon kan een positieve bijdrage leveren aan het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer door getroffen medewerkers op te vangen en te begeleiden, door organisaties te informeren en te inspireren en door bestuur en management te adviseren over (het voorkomen van) ongewenst gedrag op de werkvloer.

Benieuwd wat ArboTeam voor uw organisatie kan betekenen?

Wij zijn er voor organisaties die hun medewerkers op één zetten en dragen graag bij aan het bewerkstelligen van een sociaal veilige en integere (werk)omgeving voor uw organisatie alsook voor uw medewerkers. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met het Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen.

Arbodienst aansluiten op ziekteverzuimbeleid

Arbodienst laten aansluiten op ziekteverzuimbeleid

De arbowet schrijft voor dat iedere werkgever zich aansluit bij een bedrijfsarts of arbodienst. Daarnaast moeten risico’s op het gebied van veiligheid en gezondheid geïnventariseerd en aangepakt worden middels een Risico Inventarisatie en Evaluatie. Om daadwerkelijk aan het terugdringen van verzuim, verbeteren van preventie en verhogen van vitaliteit op het werk te kunnen werken, is ziekteverzuimbeleid nodig. En dat vraagt om maatwerk, want iedere organisatie is anders.

Re-integreren na corona

Voor zover nu bekend houdt ongeveer 10% van de mensen die Covid-19 doormaken langdurig last van klachten. Voor werkgevers die hun getroffen medewerkers na een periode van volledige afwezigheid zien terugkeren op het werk, kan het lastig zijn de situatie en het verloop van de re-integratie te begrijpen.

Stappenplan Wet Verbetering Poortwachter

De in 2002 ingevoerde Wet Verbetering Poortwachter wordt door werkgevers soms nog gezien als noodzakelijk kwaad. Slechts taken die moeten worden afgevinkt voor het geval het verzuimdossier bij het UWV terechtkomt. Uiteraard is de casemanager er voor u om u te attenderen, adviseren en ondersteunen bij de te maken stappen in het verzuimproces. Als werkgever kunt u echter het verschil maken door aandacht te geven aan de actiepunten.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.