Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Werkgevers en de overheid moeten ervoor zorgen dat er vóór 2026 stapsgewijs 125.000 banen extra bijkomen voor mensen met een arbeidsbeperking en zorgen voor een optimaal arbobeleid.

Op 13 juli 2016 bracht staatssecretaris Jette Klijnsma verslag uit over de cijfers tot dit jaar. Op dit moment lopen werkgevers en overheid vóór op de banenafspraken. Dat betekent dat er nu nog geen boetes uitgedeeld hoeven te worden, maar inspanning blijft nodig om het uiteindelijke doel te bereiken. Daarom vertellen we je graag meer over deze Participatiewet.

Wat houdt de Participatiewet in?

Meedoen in een baan betekent veel voor mensen: financiële zelfstandigheid, sociale contacten, een duidelijke dagstructuur, meer welbevinden. Dit geldt ook voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, de zogenaamde arbeidsbeperkten. De Participatiewet is er om zoveel mogelijk mensen met een beperking werk te laten vinden bij een gewone werkgever, waardoor het voor iedereen gewoon wordt om samen te werken met collega’s die soms wat extra hulp nodig hebben.

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 023 138 50

Van werkgevers wordt gevraagd actief te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn binnen de organisatie om iemand met een ziekte of handicap in dienst te nemen.

Voor bedrijven met meer dan 25 werknemers geldt een quotum voor het aantal arbeidsbeperkten dat zij in dienst moeten hebben. Jaarlijks wordt bekeken of aan het quotum wordt voldaan, met een mogelijke boete tot gevolg. Van werkgevers wordt dus gevraagd actief te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn binnen de organisatie om iemand met een ziekte of handicap in dienst te nemen.

Wil je weten of een werknemer, sollicitant of uitzendkracht binnen de doelgroep van de banenafspraak valt? Dan kun je dit online opvragen via het werkgeversportaal op www.uwv.nl. Of neem contact op met het WerkgeversServicepunt bij jou in de buurt als je een kandidaat voor een vacature zoekt.

Wat voor mogelijkheden biedt het u als werkgever?

Kansen bieden aan mensen met een arbeidsbeperking kan passen binnen het MVO-beleid en Social Return on Investment. Daarnaast kun je als werkgever de naderende krapte op de arbeidsmarkt tegengaan met gemotiveerd personeel. Vaak zijn kleine aanpassingen aan de werkplek of de functie voldoende. Ook kunt u mensen met een beperking inzetten voor eenvoudig werk dat nu door duurder personeel wordt gedaan. Wanneer je iemand uit de doelgroep in dienst neemt, biedt het UWV (financiële) mogelijkheden voor ondersteuning. Denk daarbij aan:

  • begeleiding op de werkvloer door een jobcoach
  • een loonkostensubsidie die de loonwaarde van de werknemer aanvult tot het minimumloon
  • eventuele werkplekvoorzieningen
  • de no-riskpolis, waardoor het UWV bij ziekte het loon doorbetaalt.

Het Werkbedrijf helpt u.

Bent u voornemens om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen dan krijgt u ondersteuning van regionale Werkbedrijven en werkgeversservicepunten. Hierin werken gemeenten samen met UWV, werkgevers, vakbonden en onderwijsinstellingen. Neem contact op met het Werkbedrijf bij u in de buurt. Er zijn tevens (speciale) uitzendorganisaties die arbeidsgehandicapten in het bestand hebben. Zij helpen u verder met het aanvragen van eventueel subsidies en/of aangepaste werkplekvoorzieningen.

Arbodienst aansluiten op ziekteverzuimbeleid

Arbodienst laten aansluiten op ziekteverzuimbeleid

De arbowet schrijft voor dat iedere werkgever zich aansluit bij een bedrijfsarts of arbodienst. Daarnaast moeten risico’s op het gebied van veiligheid en gezondheid geïnventariseerd en aangepakt worden middels een Risico Inventarisatie en Evaluatie. Om daadwerkelijk aan het terugdringen van verzuim, verbeteren van preventie en verhogen van vitaliteit op het werk te kunnen werken, is ziekteverzuimbeleid nodig. En dat vraagt om maatwerk, want iedere organisatie is anders.

Re-integreren na corona

Voor zover nu bekend houdt ongeveer 10% van de mensen die Covid-19 doormaken langdurig last van klachten. Voor werkgevers die hun getroffen medewerkers na een periode van volledige afwezigheid zien terugkeren op het werk, kan het lastig zijn de situatie en het verloop van de re-integratie te begrijpen.

Stappenplan Wet Verbetering Poortwachter

De in 2002 ingevoerde Wet Verbetering Poortwachter wordt door werkgevers soms nog gezien als noodzakelijk kwaad. Slechts taken die moeten worden afgevinkt voor het geval het verzuimdossier bij het UWV terechtkomt. Uiteraard is de casemanager er voor u om u te attenderen, adviseren en ondersteunen bij de te maken stappen in het verzuimproces. Als werkgever kunt u echter het verschil maken door aandacht te geven aan de actiepunten.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.