Van financiële stress tot een hoge werkdruk: elke werknemer krijgt te maken met tegenslag. Een goede mentale weerbaarheid is belangrijk om met negatieve ervaringen om te kunnen gaan. Als werkgever kunt u een hoop doen om te veel stress te voorkomen en de mentale weerbaarheid van uw team te vergroten. Maar hoe herkent u stress bij uw medewerkers? En wat kunt u doen om uw medewerker in dit geval te helpen?

Mentale weerbaarheid betekent dat een medewerker op een gezonde manier met stress om kan gaan. Ongezonde stress ontstaat door verschillende oorzaken. Denk bijvoorbeeld aan financiële onzekerheid of een conflict met een collega. Maar ook een hoge werkdruk of het gevoel niet gehoord of gezien te worden. Mentale weerbaarheid bepaalt hoe uw medewerkers omgaan met stress. Mentaal weerbare medewerkers kunnen beter met stressvolle situaties omgaan, zijn meer bevlogen en voelen zich meer betrokken bij de organisatie. Dit draagt bij aan hun duurzame inzetbaarheid en daarmee aan de productiviteit en het succes van uw organisatie.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Goed werkgeverschap houdt onder andere in dat u als werkgever een omgeving creëert waarin uw medewerkers mentaal gezond blijven. Zo kunnen zij gezond en gelukkig werken. En dat is belangrijk: verzuim is niet alleen vervelend voor de medewerker en zijn of haar directe collega’s, maar het brengt ook hogere kosten voor de organisatie met zich mee. Voor een afwezige medewerker moet u het salaris doorbetalen of iemand inhuren om de taken over te nemen. Daarbij komen de wettelijke verplichtingen voor verzuimbegeleiding, zoals het inschakelen van een bedrijfsarts of arbeidsdeskundige.

Toch is het niet alleen een taak van de werkgever om verzuim te voorkomen. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Ook de werknemer moet zich bewust zijn van zijn of haar gezondheid en actie ondernemen als het fysiek, mentaal of financieel niet goed gaat.

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 231 38 50

Stress kan zich op meerdere manieren uiten, het is belangrijk de signalen op tijd te herkennen.

Herken de signalen

Er zijn verschillende signalen waaraan u kunt zien dat het minder goed gaat met een werknemer. Stress kan zich namelijk op meerdere manieren uiten. Enkele voorbeelden hier van zijn:

  • Mentale klachten zoals concentratieproblemen, vermoeidheid, afzondering, fouten maken of irritatie.
  • Fysieke klanten zoals hoofdpijn, rugpijn, nekpijn of darmklachten, hoofdpijn, rugpijn, nekpijn of darmklachten.

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het welzijn van medewerkers. Het is dan ook belangrijk dat de leidinggevende de verschillende persoonlijkheden binnen het team kent én weet hoe medewerkers reageren onder stress. Vaak merken anderen stresssignalen eerder op dan de werknemer zelf.

Ga het gesprek aan

Voorkomen is beter dan genezen, luidt het gezegde. Voer daarom regelmatig een ‘aandachtsgesprek’ met al uw medewerkers. Oók als hier niet direct een specifieke aanleiding voor is. Vraag hoe het met ze gaat, wat hun uitdagingen zijn en hoe zij zich voelen. Door regelmatig in gesprek te gaan bouwt u een relatie op met uw medewerkers waardoor zij zich meer betrokken voelen bij het werk en weten dat ze bij u, hun leidinggevende, aan kunnen kloppen als dat nodig is. Dit kunt u doen in een afgesloten ruimte waar privacy is gewaarborgd, of tijdens een wandeling. Verder is het belangrijk om een open en eerlijk gesprek te voeren en niet te oordelen of advies te geven. Zet hierbij uw medewerker centraal zonder het over zijn of haar prestaties of productiviteit te hebben. Het blijft uiteindelijk een samenspel: als leidinggevende kunt u zich kwetsbaar opstellen. Dat laat zien dat u ook een mens bent en nodigt uw medewerker uit om ook open te zijn. Vertrouwen is de basis voor een goed gesprek.

Zoekt u handvaten voor het voeren van een aandachtsgesprek? Neem gerust contact met ons op. Onze casemanagers helpen u graag verder.

Kom in actie

Uw medewerkers zijn zich niet altijd bewust van wat bij hen stress veroorzaakt en herkennen zij de signalen niet. Als werkgever kunt u medewerkers helpen door het aanbieden van coaching.  coaching draagt u bij aan het vergroten van de weerbaarheid van de medewerkers door te helpen uit bepaalde patronen te stappen en hun denken en gedrag te veranderen. Door actief interventies aan te bieden en deze vroegtijdig in te zetten, kan verzuim in veel gevallen worden voorkomen. Als een medewerker niet weet wat hij nodig heeft, kan preventief overleg met een bedrijfsarts worden ingepland om advies in te winnen.

3 praktische tips

Wij adviseren dat u als werkgever een gerichte aanpak voor mentale gezondheid hanteert. Maar hoe gaat u hiermee dan aan de slag? Wij zetten een aantal concrete tips voor u op een rij waar u direct mee aan de slag kunt:

1. Creëer een duidelijke visie op gezondheid binnen de organisatie
U kunt hierbij de volgende vragen stellen: Hoe kijken wij hier als organisatie naar? Wat gaan we als organisatie doen om onze medewerkers gezond te houden? En wat verwachten wij daarin van henzelf? Ook thuiswerken en flexibele werktijden draagt bij aan het welzijn. Stimuleer bijvoorbeeld beweging en verbinding met collega’s: het verbetert de onderlinge stemming en verminderd stress.

2. Draag de visie uit binnen de organisatie
De uitdaging zit in het communiceren van de boodschap. Vaak zijn medewerkers niet op de hoogte wat de visie op mentale gezondheid is binnen de organisatie. Dit kunt u veranderen door bijvoorbeeld posters op te hangen of online flyers te delen. Een handige manier om bewustwording te creëren onder medewerkers over het belang van hun eigen gezondheid en de beschikbare ondersteuning binnen de organisatie. Hiermee maakt u mentale gezondheid bespreekbaar binnen de organisatie.

3. Pas de visie toe in de praktijk
Om een gezonde werkcultuur te creëren is het belangrijk dat sleutelfiguren binnen het bedrijf de visie ook uitstralen en toepassen. Zij hebben hierin een voorbeeldfunctie en kunnen zo hun team inspireren. Daarnaast is het belangrijk goed te luisteren naar naar de behoeften van uw medewerkers. Kijk samen met leidinggevenden naar wat medewerkers nodig hebben om gezond en productief te blijven.

Aan de slag!

Aan de hand van onze praktische tips – en door proactief aandacht te besteden aan mentale weerbaarheid – kunt u als werkgever bijdragen aan een gezonde werkomgeving.

Wie stel je aan als vertrouwenspersoon?

Wie stel je aan als vertrouwenspersoon?

Kan de bedrijfsarts aangesteld worden als vertrouwenspersoon? Bij veel organisaties is er onduidelijkheid over het inrichten en het voeren van beleid met betrekking tot ongewenste omgangsvormen, integriteit, en het aanstellen van een intern of extern vertrouwenspersoon. Toch is het raadzaam om aandacht te schenken aan deze onderwerpen. Naast de wettelijke verplichtingen draagt het bij aan een sociaal veilig, prettig en integer werkklimaat.
Aandacht voor de zieke werknemer

Aandacht voor de zieke werknemer

Het valt onze casemanager Françoise op dat werkgevers eenvoudig hun verzuimbegeleiding kunnen verbeteren door het geven van aandacht aan de zieke werknemer. Lees haar bevindingen en tips!
Integrale verzuimaanpak

Preventie: de integrale verzuimaanpak

Besteedt u als werkgever veel aandacht aan de re-integratie van zieke medewerkers, maar heeft u het gevoel dat u aan het dweilen bent met de kraan open? Realiseert u zich dat medewerkers die niet verzuimen, niet per definitie volledig productief zijn? En wilt u geen ‘losse flodders’ aan interventies inzetten, maar tot een gedegen integrale aanpak komen om dit verborgen verzuim te verminderen? Lees dan verder.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.