Vitaliteit van uw medewerkers verhogen: vijf tips!

Vitale medewerkers zijn energiek, gemotiveerd en productief. Eigenschappen die uw bedrijf ten goede komen en u daarom wilt versterken. Mensen die werken zijn vaak gezonder, blijkt uit onderzoek. Of iemand kan blijven werken is niet alleen afhankelijk van zijn gezondheid, maar van heel veel verschillende factoren. Denk aan communicatie met de leidinggevende, de werkdruk of de werkcultuur en sfeer. Wij geven 5 tips om vitaliteit te verhogen binnen uw bedrijf.

Tip 1: Maak van vitaliteit een teameffort!

Werk aan vitaliteit voor én met uw medewerkers. Wat hebben zij nodig? En hoe krijgt u ze enthousiast om aan de slag te gaan met hun eigen vitaliteit? Zoek daarbij de juiste interne en externe partners om vitaliteitsbeleid op te zetten en uit te kunnen voeren. Denk bijvoorbeeld aan uw arbodienstverlener en de zorgverzekeraar.

Tip 2: Fysiek vitaal met BRAVO

Meer Bewegen, niet Roken, matig/geen Alcoholgebruik, gezonde Voeding en voldoende Ontspanning. Oftewel BRAVO. Vitaliteit vraagt om een gezonde leefstijl. Zet u de vijf BRAVO thema’s al in binnen uw bedrijf?

Snel contact opnemen?
Bel 040 – 023 138 50

vitaliteit werknemers verhogen

Tip 3: Stimuleer de mentale vitaliteit

Hoe zorgt u voor een optimale fit tussen wat een medewerker kan en leuk vindt en het werk? Zowel de medewerker als het werk verandert. Dit kan diverse oorzaken hebben. Een medewerker die zich kan ontwikkelen is vaak vitaler. Biedt u voldoende mogelijkheden aan uw medewerkers? Wel eens aan job crafting gedacht? Dit biedt een medewerker de mogelijkheid zijn baan aan te passen aan zijn persoonlijke behoeftes, competenties en capaciteiten.

Houd de Week van de Werkstress in de gaten vanaf 15 november! Deze staat dit jaar in het teken van mentale kracht, wat ook een duurzame kracht moet zijn.

Tip 4: Check de arbeidsomstandigheden

Is er binnen uw bedrijf een open cultuur waarin medewerkers zaken bespreekbaar durven te maken? En biedt u de omstandigheden om mentaal en fysiek fit te kunnen werken? Wilt u de vitaliteit binnen uw bedrijf verhogen, vergeet dan niet de arbeidsomstandigheden onder de loep te nemen.

Tip 5: Meten is weten

Weet u niet waar u moet beginnen binnen uw bedrijf? Of wilt u weten wat het resultaat is? Er zijn diverse mogelijkheden om gezondheid en vitaliteit te meten. Uw arbodienstverlener of zorgverzekeraar kan u hier meer over vertellen.

Verzuim en privacy

U mag er niet naar vragen, maar uw medewerker geeft zelf informatie over zijn klachten bij een ziekmelding. Herkenbaar? Hoe registreert u dit? En welke vragen stelt u wel bij een ziekmelding? Wij hebben de regels op een rij gezet om het geheugen weer even op te frissen.

Casemanagement, onze visie

Natuurlijk wil iedere werkgever graag dat zijn medewerkers met plezier naar hun werk komen, gezond blijven en nog energiek en vitaal zijn op de dag dat hij met pensioen gaat. Bij ArboTeam noemen we dat: de kracht van het werkvermogen van een medewerker. Hoe kun je dàt stimuleren en tegelijk verzuim voorkomen?

Casemanagement is mensenwerk

Als casemanager was ik blij en opgelucht toen ik onlangs een volledige herstelmelding ontving van een medewerker na een langdurige verzuimperiode. De betreffende medewerker raakte ongeveer anderhalf jaar geleden betrokken bij een ernstig ongeluk. Tot op de dag van vandaag dealt hij nog met de gevolgen.

Arbo

Verzuim gaat over mensen die ziek zijn. Voor u als werkgever gaat het verder dan dat. Wij helpen u bij het vinden van een goede balans tussen mens en organisatie in de aanpak van ziekteverzuim, met zicht op de wettelijke kaders.

Inkomen

Verzuim kan financiële gevolgen hebben voor uw onderneming. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van deze risico’s. Ook hier informeren wij u graag over. Dit doen wij samen met de adviseurs van Vanbreda Risk & Benefits waar ArboTeam onderdeel van is. Zij kunnen u ook adviseren over de mogelijkheden van het verzekeren van deze risico’s.