Zieke werknemer
Het wordt een ander verhaal als de werknemer aangeeft dat hij inderdaad een verslavingsprobleem heeft. In dat geval heeft u te maken met een ‘zieke werknemer’. Het is verstandig contact op te nemen met ArboTeam en u te laten adviseren door onze casemanagers. Zij maken samen met u een inschatting van de situatie en roepen de werknemer eventueel op voor een spreekuur bij de bedrijfsarts. Op basis van het advies van de bedrijfsarts wordt er een re-integratietraject opgestart en een behandelovereenkomst opgesteld. Hierin worden afspraken vastgelegd omtrent de behandeling, tussentijdse evaluaties, werkzaamheden en de mogelijke gevolgen bij het niet nakomen van de afspraken. Met een behandelovereenkomst biedt u de werknemer tijd en mogelijkheden om zich te laten behandelen en uiteindelijk te re-integreren. Indien werknemer niet voldoende meewerkt, kan dit leiden tot beëindiging van de behandelovereenkomst of mogelijk tot ontslag.
Mag u als werkgever in het kader van preventiebeleid uw werknemers laten testen op alcohol en/of drugs?
Volgens de Arbowet bent u als werkgever verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van uw werknemers. Dit maakt u ook verantwoordelijk voor de risico’s van middelengebruik. Een verslaafde werknemer heeft namelijk negatieve gevolgen voor het functioneren op de werkvloer, kan gevaarlijke situaties veroorzaken voor zichzelf of collega’s of kan schade veroorzaken aan derden door bijvoorbeeld het nemen van belangrijke financiële beslissingen.
Werknemers testen
Het testen van werknemers op het gebruik van alcohol, drugs of geneesmiddelen tijdens werktijd mag alleen als daar specifieke wetgeving voor is. Deze speciale wetgeving is er bijvoorbeeld voor piloten. Daarbij moet voldoende aandacht zijn voor de waarborgen die de inbreuk op de privacy van de werknemer minimaliseren.
Preventiebeleid
In de STECR Werkwijzer (“verslaving en werk, middelen gebruik en (dis)functioneren op het werk”) worden richtlijnen beschreven die u als werkgever kunt raadplegen bij het formuleren van een alcohol- en drugsbeleid. Hierin legt u regels en afspraken vast die het gebruik van middelen verbied voor en tijdens het werk. Bovendien schetst de STECR Werkwijzer een beeld van de verwachtingen die gelden voor werknemer en werkgever bij verslavingsproblematiek. Deze worden tevens geraadpleegd door kantonrechters.
Tot slot
Verslavingsproblematiek is een lastig en gevoelig onderwerp. Het verstrekken van informatie, het geven van voorlichtingen en zorgen voor een vertrouwenspersoon binnen uw organisatie, kunnen uw werknemers helpen. Deze maatregelingen maken uw werknemers bewust van de negatieve effecten van middelengebruik en de mogelijke problematische gevolgen. Mocht u vragen hebben over verslavingsproblematiek op de werkvloer of wilt u advies van een van onze casemanagers? Neem dan gerust contact met ons op.