De ziekmelding: welke vragen stel je?
Meldt een medewerker zich ziek, dan is het belangrijk om de juiste informatie uit te vragen. De zieke medewerker heeft recht op privacy. Het is daarom wettelijk niet toegestaan te informeren en/of te registreren wat de aard en oorzaak van de ziekte is. Vraag alleen wat voor jou als werkgever noodzakelijk is om te weten:
- De contactgegevens indien afwijkend (telefoonnummer en adres)
- De prognose: hoe lang de afwezigheid vermoedelijk gaat duren
- De lopende werkzaamheden en afspraken
- Of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval
- Of er sprake is van een verkeersongeval met een aansprakelijke derde
(regresrecht: in verband met de mogelijkheid de kosten te verhalen) - Of een vangnetregeling geldt: No Risk; Compensatieregeling; Overig vangnet
(in verband met recht op uitkering van het UWV)
Maak daarnaast afspraken over wanneer er een vervolgcontact plaatsvindt. Je mag afspreken dat werknemer je dagelijks op de hoogte houdt. Lees verder over wat je vervolgens mag registreren als werkgever.